Soal selidik 2 ---->


Soal selidik ini adalah diantara saya(Najihah) dan seorang rakan sekolah, Ida (bukan nama sebenar) yang dilakukan di laman sosial (Facebook) pada 1 November 2014.



Najihah:  Salam Ida, boleh saya mencuri masa anda sedikit bagi melontarkan beberapa                    persoalan tentang orang cina di Malaysia untuk projek ctu saya?

Ida        :  Wasalam Najihah, boleh insyaAllah 
Najihah;  Menurut pemerhatian saya, aina mempunyai beberapa rakan berbangsa cina.
Ida        :  Ye betul tu. 
Najihah:  Soalan pertama; Apakah pencapaian masyarakat Cina yang terbesar yang dapat awak perhatikan sehingga kini? 
Ida        :  Pencapaian yang dari segi apa yang awak maksudkan? 
Najihah:  Dari pelbagai segi. 
Ida        :  Bagi pendapat saya, orang cina mempunyai potensi yang sangat tinggi dalam                    bidang akademik. Mereka mempunyai semangai kaum yang kuat dan amat                        bersungguh di dalam pelajarannya. Walaupun mereka kelihatan tenang malah                  tidur di dalam kelas, namun mereka mampu mencapai gred yang terbaik di                        kalangan kami. 
Najihah:  Bagi anda, apakah faktor yang menyebabkan mereka sedemikian? 
Ida        :  Mereka mempunyai konsep "Apabila main, main betul-betul, apabila belajar,                    belajar betul" 
Najihah:  Oh begitu. Jadi, Adakah Ida mengetahui sedikit sebanyak politik dalam                              masyarakat Cina di Malaysia? 
Ida        :  Maafkan saya tetapi saya tidak mengetahui tentang politik mereka. 
Najihah:  Apakah remaja berbangsa Cina di Malaysia kini kurang berminat terhadap                        politik mereka? 
Ida        :  Menurut pengetahuan saya, Tidak ninafikan ada remaja berbangsa Cina yang                    mengambil tahu mengenai politik mereka manakala ada yang tidak                                    mengendahkannya. 
Najihah:  Baik itu sahaja untuk kali ini. Terima kasih Ida kerana sudi meluangkan masa                    menjawab soalan saya. 

Ida        :  Sama-sama

1 comments:

Post a Comment